DigidelCenter

Kvinna håller i en mobiltelefon

På ett DigidelCenter ska alla besökare kunna få hjälp med digitala frågor, pröva teknik och ta del av aktiviteter för att öka sin digitala kompetens för att aktivt kunna välja digitala alternativ och tjänster.

Tillgängliga och bemannade platser

DigidelCenter är lätt tillgängliga och bemannade platser med goda öppettider i en kommun. En sådan plats kan till exempel vara bibliotek eller medborgarkontor.

Internetstiftelsen är initiativtagare till det DigidelCenter som redan i dag finns på Motala bibliotek och det är det här konceptet som nu sprids till fler kommuner med hjälp av medel från regeringen.

Ett gemensamt koncept

Ett DigidelCenter utformas efter lokala förutsättningar men en ambition är att besökare ska känna igen konceptet DigidelCenter oavsett kommun. Vi har till exempel det gemensamma “Digidel-märket”. Digidelnätverkets nationella koordinator bistår Digidelcenter med ett enhetligt koncept.

Ett nätverk

Under 2018 startar flera nya DigidelCenter. Dessa kommer att erbjudas ett antal nätverksträffar i Digidelnätverkets regi. Vidare finns Digidelnätverkets nationella koordinator och Digidelnätverkets övriga rådgivare att tillgå för stöd under 2019.

Inspireras av liknande initiativ

Motala DigidelCenter var den första mötesplatsen med digidel-koncept som Internetstiftelsen stöttade ekonomiskt. Du hittar länkar till samtliga DigidelCenter i Sverige i högermenyn. På Helsingborgs och Sundsvalls stadsbibliotek finns liknande initiativ. Även dessa hittar du i högermenyn. Projektet Digitala servicecenter Västerbotten har eRUM i tre kommuner i Västerbottens inland; Storuman, Lycksele och Åsele. Läs mer om eRum via högermenyn.

Kontaktperson

Terese Raymond, nationell koordinator för Digidelnätverket, e-post: hej@digidel.se och telefon: 076-0001315.

Hoppa till huvudnavigering