Meny
Verksamheten är en nod i det kommunala arbetet med digital delaktighet. DigidelCenter erbjuder kunskap och vägledning till invånare samt fungerar som en arena för de aktörer som behöver nå ut med information om sina digitala tjänster och verktyg.
Uppdraget är att stärka den digitala delaktigheten genom att till exempel skapa dialog mellan användare och utvecklare eller att öka möjligheten för invånare att hitta praktiska vägar framåt i utforskandet av vår gemensamma digitala vardag.
Grundtanken är att relationsbyggande stärker tryggheten och ger positiva följdeffekter i lokalsamhället. En öppen, bemannad mötesplats ger fler förutsättningar för deltagande utifrån invånarens behov.
DigidelCenter Säter har en heltidsanställd digital vägledare som ansvarar för verksamhet riktad direkt mot kommuninvånarna och för verksamhet som sker i samverkan med andra aktörer.
En naturlig del av den dagliga verksamheten i DigidelCenter handlar om att ge vägledning inom digital vardag. Det sker både via drop-in en gång i veckan och via bokade tider. Vägledningen siktar på hjälp till självhjälp och kan handla om:
Samverkan både inom kommunen och med externa aktörer är en prioritet. Det kan handla om att konsumentvägledaren, budget- och skuldrådgivaren eller den regionala lokaltrafiken finns på plats på DigidelCenter eller att personalen ordnar mässor med många aktörer. Varje år deltar Säter i kampanjer som eMedborgarveckan och All Digital Weeks för att skapa uppmärksamhet kring verksamheten.
I Säters kommun har DigidelCenter ett nära samarbete med den sociala sektorn. Tillsammans har de utvecklat funktionen DigiCoach som en del av kommunens digitaliseringsarbete. En DigiCoach är tänkt att vara ett stöd både för brukare och medarbetare i den digitala vardagen. Rollen handlar mycket om att inkludera, engagera och skapa trygghet. I uppdraget ingår att driva på utvecklingen av digitala lösningar, att vara kontaktperson i verksamheten kring digitalisering och att bidra till ökad digital delaktighet och inflytande för brukare.
Hittills har runt 40 medarbetare inom den sociala sektorn i Säters kommun utsetts till DigiCoacher. Rollen som DigiCoach skapar en brygga mellan social verksamhet och digital utveckling inom kommunalt digitaliseringsarbete.
Eftersom DigidelCenter finns i bibliotekets lokaler och fick sin start genom bibliotekspersonalens engagemang finns en nära samverkan med Säters bibliotek. Precis som att andra verksamheter inom Säters kommun kan biblioteket förlägga verksamhet på DigidelCenter för att möta invånarna, detta sker oftast i form av handledning i medie- och informationskunnighet (MIK), källkritik eller informationshantering.
Som en del i bibliotekspersonalens ordinarie arbete erbjuds besökare på biblioteket enklare digital vägledning som att använda datorn för att skriva ut eller uträtta kortare ärenden, göra informationssökning och ladda ner e- och ljudböcker.
Sedan 2018 finns Fixoteket på Säters bibliotek, en plats för digitalt och analogt skapande med utgångspunkt i det egna intresset och livslångt lärande.
“Låna hem en del av Fixoteket” är en stor del av verksamheten. I form av Fixotekslådor finns material att låna inom teman som bygga, berätta, skapa, utforska och programmera.
I samband med Kulturrådets satsning Stärkta biblioteksprojekt utforskade Säters kommun medskapande demokratiutveckling för lokalsamhället på biblioteken. Medie- och informationskunnighet (MIK) har identifierats som centralt för att öka bibliotekets relevans i lokalsamhället. Personalen använder MIK som verktyg i demokratiuppdraget och när de skapar verksamhet och möten på DigidelCenter Säter och i Fixoteket.
→ Om DigidelCenter Säter i rapporten “Medskapande demokratiutveckling för lokalsamhället”
Adress: Säters bibliotek, Skolgränd 6, 783 30 Säter
Telefon: 0225-551 86
E-post: digidelcenter@sater.se