Meny
eMedborgarveckan består av ett brett utbud av aktiviteter med fokus på allmänhetens möten med digital samhällsservice. Aktörer under eMedborgarveckan skapar sina egna aktiviteter. Det arrangeras föreläsningar, kurser, minimässor och drop-in-tillfällen med digital hjälp på flera hundra olika platser runt om i landet.
Arbete med digital delaktighet handlar om människans möte med teknik och vad som kan göras för underlätta det mötet. Flera vardagsbestyr har till exempel blivit svåra att utföra för personer som saknar e-legitimation eller har kognitiva svårigheter. Tillgång till internet och uppdaterad teknik är en annan avgörande faktor. Dessutom förväntas övergången från analog till digital kontakt ofta ske i ett självlärande.
Många digitala hinder är svåra att lösa för den som drabbas. Det är hur vi bygger digitala tjänster – och möjliggör för alla att kunna använda dessa – som påverkar.
För många personer är den digitala vardagen beroende av tillgång till sociala nätverk och så kallade varma experter. Kommunvägledare, integrationslotsar, bibliotekarier och hälsokonsulenter är exempel på yrkesgrupper som – tillsammans med anhöriga – överbryggar olika hinder som uppstår i samhällets digitala transformation.
Vissa kommuner har samlat digitalt stöd i en särskild funktion, till exempel på DigidelCenter. En del kommuner har även anställt så kallade digitala fixare. De gör hembesök till personer som är 65 år eller äldre och kan hjälpa till med att visa den digitala tekniken.
Under eMedborgarveckan lyfter Digidelnätverket många av de insatser som pågår runt om i landet för att alla ska vara trygga i vår gemensamma digitala vardag.
En allt mer digitaliserad vardag betyder att alla måste tolka och förstå olika typer av medier. Via uppkopplade skärmar kommer nyheter, samhällsinformation, humor, hälsningar, desinformation, reklam, påverkanskampanjer och mer. Det gäller att alla har ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt samt förstår digitaliseringens påverkan på både samhälle och individ. Biblioteken använder det internationella kunskapsområdet medie- och informationskunnighet (media and information literacy) där MIK är ett samlingsbegrepp för de kompetenser som gör att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper och i digitala lösningar.
Vi är många aktörer som arbetar på olika sätt med att underlätta medborgarnas möten med digitala vardagslösningar. Kampanjen är ett verktyg för att skapa lokal samverkan mellan olika professioner i samhällets digitalisering. Det är viktigt att skapa kontakter mellan de som utvecklar e-tjänster, de som ger digitalt stöd och allmänheten som ska använda dem.
Aktörer under eMedborgarveckan skapar sina egna aktiviteter. Det arrangeras föreläsningar, kurser, minimässor och drop-in-tillfällen med digital hjälp på flera hundra olika platser runt om i landet. Det övergripande syftet är att öka den digitala delaktigheten och användningen av e-tjänster med fokus på de offentliga. Under eMedborgarveckan vill Digidel förmedla att alla användares upplevelse räknas om vi ska lyckas med digitaliseringen av samhället!
För att använda eMedborgarveckans kampanjmaterial ska eventet vara kostnadsfritt och öppet för allmänheten. Alla insatser finansieras lokalt. Samordningsfunktionen i Digidelnätverket koordinerar och följer upp eMedborgarveckan.
Oktober är även EU:s informationssäkerhetsmånad. I Sverige anordnar MSB och Polisen kampanjen “Tänk säkert”. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor.
→ Rapport från eMedborgarveckan 2019
→ Fullträff för digital älgjakt på äldreboendet
→ Sparbanken ger Bromöllaborna digital stöd
→ Obiggreplitheer synliggör bibliotekets arbete
→ Robertsfors satsar på delaktighet hela hösten
→ Skinnskatteberg ordnar e-mässa för invånarna
→ Vallentuna vill utmana besökarnas världsbild
→ Grästorp bygger digitalt självförtroende
→ Eskilstuna visar e-tjänster och ordnar föreläsning
→ Digidelnätverkets årsrapport 2018 som inkluderar data från eMedborgarveckan
→ Rapport om eMedborgarveckan 2017
→ Rapport om eMedborgarveckan 2016
→ Rapport om eMedborgarveckan 2015
→ Rapport om eMedborgarveckan 2014
För mer information kontakta samordnare Terese Raymond.
Mejl: terese@digidel.se
Telefon: 0760 – 00 13 15