Meny
Precis när Edis Hadzic ska berätta om Grästorps program för eMedborgarveckan kommer en man i 55-årsåldern fram till honom.
– Jag har försökt komma igång med Facebook men det går inte. Skulle du kunna hjälpa mig? Edis Hadzic lyssnar och förklarar att han har drop-in två dagar i veckan, men bokar in en tid senare på dagen istället. Då kommer mannen att få hjälp att ladda ner appen, skapa ett konto, använda Messenger och söka upp personer.
Det är en vanlig dag på jobbet för Edis Hadzic, som varit it-pedagog på Grästorps bibliotek sedan hösten 2018. Han visar besökare hur man skickar e-post, bokar tid och förlänger recept på nätet, hittar information på olika myndigheters webbplatser och använder bibliotekets e-tjänster.
– Det handlar om att bli vän med digital teknik. Jag har ett tålamod utan dess like och går in hundra procent i varje ärende för att besökaren ska känna sig trygg. Det finns inga dumma frågor hos mig!
Edis Hadzic vill stärka besökarens digitala självförtroende.
– Vi löser allt tillsammans. Först visar jag, sedan får de visa mig och sist repeterar vi vad ärendet har handlat om. Jag vill att besökaren har större självförtroende när han går än när han kom!
Det finns redan en stor efterfrågan på digital hjälp i Grästorp, men för att nå ut ännu bättre deltar biblioteket i eMedborgarveckan den 7–13 oktober.
– I år gör vi en satsning och vill nå ut till så många grästorpare som möjligt. Under kampanjveckan kommer digital hjälp att erbjudas varje dag.
Dessutom kommer frilansjournalisten Anders Thoresson att föreläsa.
– Han kommer att prata om framtiden med digitalisering och artificiell intelligens anpassat till seniorer. Det blir en extra kryddning under eMedborgarveckan!
Äldre personer är de som oftast kommer till Edis Hadzic, men han får frågor från människor i alla åldrar.
– Yngre personer frågar oftare om integritet på nätet. De vill veta vilka spår de lämnar efter sig på nätet, medan föräldrar frågar hur de kan skydda sina barn eller ha koll på vilka appar de laddar ner.
Har du några tips till andra som arrangerar aktiviteter under eMedborgarveckan?
– Det är viktigt att ta del av kampanjmaterialet. Gå ut med reklam i alla tänkbara kanaler som sociala medier, hemsidan och lokaltidningen. Det behöver inte vara så himla märkvärdigt. Visa tillgängligheten och att biblioteket är det öppna rummet – ”kom in så visar vi!” Många är rädda och tycker att det är pinsamt att fråga. Visa att ni satsar på detta och finns där hela veckan.
Under eMedborgarveckan 7–13 oktober är e-tjänsternas tillgänglighet i fokus. Kampanjen koordineras av Digidelnätverket och består av lokala, regionala och nationella insatser.
→ Läs mer om eMedborgarveckan!
Foto: Hanna Olausson