Insikter från statistikinsamling 1.0

Insikter från frågor om digital vardag

Under 8 veckor i maj och juni 2024 hjälptes vi i Digidelnätverket åt att samla in och kategorisera frågor relaterade till digital vardag. Totalt registrerades 2210 stycken av allmänhetens frågor på bibliotek runt om i landet.

Vi vet sedan tidigare att allmänheten kommer till biblioteken för att få hjälp med frågor inom digital vardag som utskrifter, konton och lösenord, teknik, bankärenden och myndighetskontakter. Den data vi har här bygger på att besökare har bett bibliotekspersonalen om hjälp med sitt ärende. Inga personuppgifter registrerades under statistikinsamlingen.

Personalen hade en enkätfunktion som de använde för att registrera vad besökaren behövde hjälp med. Därefter relaterades frågan till olika områden. Nedan finns en översikt för hur frågorna fördelade sig.

Det handlar om skrivaren

Av materialet framgår att en stor del av alla ärenden kan relateras till utskrifter, kopiering och skanning. En av orsakerna är att många digitala lösningar bygger på att användaren bifogar filer av olika slag. Det är även vanligt att besökare vill ha en fysisk utskrift av digital information, oavsett om det är en räkning eller ett foto. Av totalt 2210 ärenden är 1339 stycken, det vill säga 60 procent, på något sätt relaterade till bibliotekets skrivare.

Alla ärenden som gäller utskrifter, kopiering och skanning kan inte relateras till ett område. Men där det går att göra en koppling mellan fråga och område fördelar sig utskrifter, kopiering och skanning enligt nedan.

 

Vi har även kollat den genomsnittliga tiden för ärenden som handlar om utskrifter, kopiering och skanning. Genomsnittstiden per område varierar mellan 13 minuter och 8 minuter.

Ska biblioteket hjälpa till med allt?

Personalen gjorde även en personlig bedömning om ärendet ryms inom biblioteksverksamheten. Här är det viktigt att komma ihåg att varje bibliotek har utrymme att själva göra avvägningen om vilka frågor som biblioteket har möjlighet att hjälpa till med. Det ser även olika ut beroende på hur mycket biblioteken i respektive region har arbetat med gränsdragningar inom digital vägledning.

Bibliotekens tendens att vara generös med hjälp till allmänheten inom digitala frågor är något vi ser i statistiken. Det problematiseras även inom professionen, läs till exempel Kajsa Lundes artikel på Digiteket.

Vad händer nu?

Allmänhetens frågor till biblioteken är en indikator på effekter av samhällets digitalisering. Av den anledningen kommer Digidelnätverket att fortsätta datainsamlingen även under 2025 och 2026.

Den 4 september kl 09.00-11.30 genomför Digidel en workshop i syfte att förbättra enkäten. Vi bjuder in alla som arbetat med enkäten för synpunkter. Kontakta Jonna Steinrud eller Terese Raymond för länk till workshop.

Allmänt om insamlingen

Totalt registrerades frågor på bibliotek i 105 kommuner. Av dessa var det 59 stycken som registrerade minst fem frågor medan 46 kommuner bidrog med fyra frågor eller färre.

Redovisad statistik samlades in under maj och juni 2024.

Nedan är ett bild över strukturen på enkäten som användes för att registrera allmänhetens frågor.

Flödesschema över frågorna i enkäten