Vägledning för digitala frågor

En illustration med texten pratar du digitaliska och under orden svajpa, googla, mejla, streama, lajka och skrolla.

Alla behöver hjälp med digitala saker ibland. Fråga din kommun eller ditt närmaste bibliotek vilket stöd du kan få.

I en allt mer digitaliserad vardag måste vi lära oss många nya saker. Inget är lätt första gången. Men det finns hjälp att få. De flesta bibliotek kan guida besökarna att hitta digitala nyheter och annan information. Om en myndighet ber dig att använda en digital tjänst så ska det finnas vägledning att få över telefon.

Instruktioner i text och video

Till dig som själv vill följa instruktioner har bland annat Uppsala kommun och Säters bibliotek skapat tydliga guider. Bland annat om att skaffa e-postkonto, handla mat, sätta påminnelser i kalendern, betala räkningar och hitta information på myndigheternas webbsidor.

Gå till sida med guider på Uppsala kommun

Gå till sida med guider på Säters bibliotek

Pratar du digitaliska?!

I tidningen Analys seniorliv (kom med DN den 8 oktober) finns flera reportage om hur kommuner arbetar med att stötta sina invånare i den digitala världen. Digidelnätverket har med en annons för att tipsa läsare om att kommuner och bibliotek erbjuder vägledning. Helsingborgs stadsbibliotek har gjort tre videos där de förklarar digitala begrepp. De kallar sin satsning “Pratar du digitaliska?!”.

Digidel Helsingborg reder ut begreppen skrolla, svajpa och lajka.

 

Digidel Helsingborg reder ut begreppen app, emoji och streama.

 

Digidel Helsingborg reder ut begreppen surfa, googla och webbläsare.