Perspektiv på digital vägledning

En omfattande aktörskarta som visar det komplexa ekosystemet för digital inkludering med medborgaren i centrum. I mitten finns två överlappande cirklar: "Medborgaren" och "Digitala miljöer". Digitala miljöer som listas är: Massmedier Kommersiella digitala produkter/tjänster Kommunal välfärd (inkl. grundskola) Regional och statlig välfärd Mellan välfärdsområdena finns "Närbyråkrater" – det är offentliga uppdrag som utförs nära medborgaren i en slags första linje. Högst upp finns en sektion med operatörer och leverantörer. Där listas: bredband, tv-abonnemang, play-tjänster och telefonitjänster. Från medborgaren utgår två typer av relationer: "Deltar hos" och "Söker stöd". Under deltar hos finns två olika aktörer. Först "Civilsamhällets aktörer" som är studieförbund, intresseorganisationer, idrottsföreningar, fackföreningar och trossamfund. Därefter "Kommunens träffpunkter" som kan vara till exempel seniorcaféer eller andra typer av offentliga mötesplatser för medborgare. Under "söker stöd" finns följande lista: 1) Kommersiella aktörers kundtjänst och support 2) Bibliotek 3) Digitala fixare 4) Kommunens invånarupplysning 5) Konsumentupplysning 6) Sjukvårdsupplysning 7) Trafikupplysning 8) Regionupplysning 9) Statens servicekontor 10) Kundcenter hos myndigheter Nedre delen av modellen visar styrningsstrukturen: "Nationell styrning" med kopplingar till: "Statlig digitalisering", "Regional digitalisering" och "Kommunal digitalisering" Med "Upphandling" som central process. Andra aktörer som är listade är Rådgivande organ, Länsstyrelsen, Myndigheter, Sveriges kommuner och regioner och Regional utveckling. Aktörskartan illustrerar hur alla dessa aktörer samverkar för att skapa förutsättningar för digital inkludering, där närbyråkrater fungerar som brobyggare och upphandling utgör en grundpelare för att säkerställa tillgängliga digitala lösningar.

Den 16 september samlar Digidel yrkesverksamma från olika delar av kommunen till en tvärprofessionell träff om digital vägledning.

Tillsammans utforskar vi hur lokala ekosystem kan stärka invånarnas möjligheter att hantera en digital vardag och hur våra roller kan komplettera varandra. Under träffen arbetar vi med frågorna:

  • Hur är våra uppdrag formulerade och hur relaterar de till kommunens ansvar för samhällsservice?
  • Hur kan vi tillsammans bygga starkare lokala ekosystem för stöd i en digital vardag och för digital inkludering?

Syftet med träffen

Vi vill skapa en arena där vi kan dela erfarenheter, utveckla vår relativt nya profession och balansera invånarnas behov med det kommunala uppdraget. Genom tvärsektoriella erfarenhetsutbyten kan vi både upptäcka synergieffekter och tydliggöra våra respektive roller i linje med kärnverksamheten.

Träffen är praktiskt upplagd med gemensamt arbete, reflektion och diskussion i mindre grupper.

Träffen består av tre delar

Vi rör oss steg för steg – från den egna rollen till ett större gemensamt perspektiv:

  1. Uppdrag och sammanhang
    Vi börjar med att utforska våra egna uppdrag, lagstöd och ramar.
  2. Aktörer i vårt ekosystem
    Därefter kartlägger vi andra aktörer och reflekterar över deras betydelse för vårt arbete.
  3. Att skapa ett ekosystem
    Till sist blickar vi framåt och diskuterar hur vi kan bygga lokal samverkan tillsammans.

Program

09.00-09.10
Välkommen och introduktion

TEMA I: Uppdrag och sammanhang
→ Fokus på den egna rollen, lagstöd och ramar.

09.10-09.15
Introduktion

09.15-09.40
Erfarenhetsutbyte grupp:
– Hur är mitt uppdrag formulerat?
– Vilket kommunalt ansvarsområde motiverar mitt uppdrag? Var finns det formulerat?
– Vilka ramar har mitt uppdrag?
– Vilka dilemman återkommer där “glapp” mellan ansvarsområden blir tydliga? 

09.45-09.50
Egen reflektion:
Kort sammanfattande kommentar i chatten. 

09:50-10.00 Paus

– – – – –

TEMA II: Aktörer i vårt ekosystem
→ Fokus på att kartlägga andra aktörer och förstå deras betydelse.

10.00-10.10
Introduktion kartläggning del 1.

10.10-10.25
Eget arbete:
– Hitta aktörer som erbjuder digital vägledning  

10.25-10.30
Introduktion kartläggning del 2.

10.30-10.55
Erfarenhetsutbyte grupp:
– Vilka aktörer finns i min kommun?
– Vilka aktörer hittade jag under 15 min kartläggning?
– Har det någon betydelse för mitt uppdrag?
 

10.55-11.00
Egen reflektion:
Kort sammanfattande kommentar i chatten.

11.00-11.10 Paus

– – – – –

TEMA III: Att skapa ett ekosystem
→ Fokus på hur vi tillsammans kan bygga samverkan lokalt.

11.10-11.15
Introduktion

11.15-11.40
Erfarenhetsutbyte grupp:
– Vad kan jag själv bidra med i ett lokalt ekosystem?
– Vilka aktörer vill jag samarbeta med – och hur kan vi förstärka varandra?
– Vilka behov eller förväntningar har jag av andra aktörer för att lyckas bättre i mitt uppdrag?

11.40-11.50
Avrundning av dagen – nästa steg

11.50-12.00
Avslutande reflektion:
Kopiera frågorna nedan, besvara och klistra in i chatten. 

Mina viktigaste samarbetspartners: …
En utmaning jag ser: …
Det här tar jag med mig idag: …

– – – – – – – – – –

Arbetsmaterial

Modellen Aktörskarta för arbete med digital inkludering (se nedan) visualiserar olika funktioner och hur de tillsammans skapar förutsättningar för digital delaktighet. Varje del i digitaliseringen påverkar människors möjligheter att delta i det digitala samhället. Modellen kan vara ett stöd för att utforska vilka funktioner som redan är etablerade i ett slags lokalt ekosystem för arbete med digital inkludering.

 

Aktörskarta för arbete med digital inkludering

En omfattande aktörskarta som visar det komplexa ekosystemet för digital inkludering med medborgaren i centrum. I mitten finns två överlappande cirklar: "Medborgaren" och "Digitala miljöer". Digitala miljöer som listas är: Massmedier Kommersiella digitala produkter/tjänster Kommunal välfärd (inkl. grundskola) Regional och statlig välfärd Mellan välfärdsområdena finns "Närbyråkrater" – det är offentliga uppdrag som utförs nära medborgaren i en slags första linje. Högst upp finns en sektion med operatörer och leverantörer. Där listas: bredband, tv-abonnemang, play-tjänster och telefonitjänster. Från medborgaren utgår två typer av relationer: "Deltar hos" och "Söker stöd". Under deltar hos finns två olika aktörer. Först "Civilsamhällets aktörer" som är studieförbund, intresseorganisationer, idrottsföreningar, fackföreningar och trossamfund. Därefter "Kommunens träffpunkter" som kan vara till exempel seniorcaféer eller andra typer av offentliga mötesplatser för medborgare. Under "söker stöd" finns följande lista: 1) Kommersiella aktörers kundtjänst och support 2) Bibliotek 3) Digitala fixare 4) Kommunens invånarupplysning 5) Konsumentupplysning 6) Sjukvårdsupplysning 7) Trafikupplysning 8) Regionupplysning 9) Statens servicekontor 10) Kundcenter hos myndigheter Nedre delen av modellen visar styrningsstrukturen: "Nationell styrning" med kopplingar till: "Statlig digitalisering", "Regional digitalisering" och "Kommunal digitalisering" Med "Upphandling" som central process. Andra aktörer som är listade är Rådgivande organ, Länsstyrelsen, Myndigheter, Sveriges kommuner och regioner och Regional utveckling. Aktörskartan illustrerar hur alla dessa aktörer samverkar för att skapa förutsättningar för digital inkludering, där närbyråkrater fungerar som brobyggare och upphandling utgör en grundpelare för att säkerställa tillgängliga digitala lösningar.

Bilden är skapad av Terese Raymond (2025) CC-BY 4.0.

– – – – – – – – – –

Efter träffen

Denna text kommer att uppdateras med en sammanfattning av våra gemensamma diskussioner och insikter. Deltagarnas reflektioner kommer att användas som underlag, men alltid anonymiserat och utan att någon enskild pekas ut. På så sätt kan vi sprida våra lärdomar vidare och inspirera fler.