Feedbackloop

Struktur för enkäten: Vad ville besökaren ha hjälp med? Kan besökarens fråga relateras till ett område? Mer specifikt? (per område) Digital folkbildning vs kompensatorisk digital lots? Region och kommun?

Genom en nationell statistikinsamling har Digidel börjat kartlägga allmänhetens hjälpbehov i en digital vardag.

Nu finns en uppdaterad version av undersökningen, som kommer att användas 2025–2027. Syftet är att samla statistik om vilka hinder som människor möter i sin digitala vardag. Registreringen är frivillig.

Bakgrund

Invånare vänder sig till folkbiblioteken för hjälp med allt från myndighetsärenden till banktjänster och konsumentärenden. Denna samhällsservice utförs av bibliotekspersonal, ofta utan ytterligare anslag från kommun eller stat. Omfattningen av detta viktiga digitala omsorgsarbete på folkbibliotek syns sällan i officiell statistik eller verksamhetsberättelser. Genom en nationell statistikinsamling har Digidel börjat kartlägga allmänhetens hjälpbehov i en digital vardag.

Strukturera stöd i digital vardag

Med en tydligare bild av allmänhetens hjälpbehov kan offentliga aktörer strukturera stödet i digital vardag – utifrån befintliga uppdrag och sin kärnverksamhet. Resultatet kan även användas av respektive verksamhet/bibliotek. Både som underlag för interna diskussioner om prioriteringar och verksamhetsutveckling samt för att kommunicera bibliotekens uppdrag och relevans externt.

Samverkan med regional biblioteksutveckling

Digidel samverkar med det regionala biblioteksnätverket ReDig för att hålla undersökningen relevant för bibliotek såväl som för ett bredare digitaliseringsområde. Ambitionen är att samla in data kontinuerligt fram till 2027 för att skapa ett omfattande statistiskt underlag för analys och verksamhetsutveckling.

Statistikinsamlingen sker genom ett formulär

Statistikinsamlingen sker genom ett formulär där varje fråga från besökare registreras var för sig. I genomsnitt tar det 1–3 minuter att fylla i enkäten. Nytt för i år är att det finns en bildspel som förklarar enkäten.

Öppna data

Ambitionen är att hantera det nationella resultatet av statistikundersökningen som öppen kunskap. Det gör vi genom att publicera nationella dataset (undantaget frisvar) som öppna data på Sveriges dataportal. Innan publicering hanteras data manuellt. Bland annat för att eliminera spårbarhet (tex till mindre orter) samt avlägsna omnämnda varumärken.

Regionala och kommunala dataset

Regioner och kommuner kan kontakta Digidel för att få ut sina specifika dataset. Era respektive dataset delas via e-post i komplett form (även frisvar, undantaget eventuella personuppgifter).

Kontakt

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta gärna Digidels samordningsfunktion:

Jonna@digidel.se
Terese@digidel.se

Hoppa till huvudnavigering