Meny
All Digital Weeks är en av Europas största kampanjer för att öka den digitala delaktigheten. Sedan starten 2010 har kampanjen, som organiseras av All Digital Network, nått nästan 1,5 miljoner människor.
För många har kampanjen blivit en start för att börja använda internet. för andra har det handlat om att ta nästa steg och utveckla sina digitala färdigheter.
Kampanjens motto ”Enhance your digital skills” är både en inbjudan och en uppmaning: att stärka européer med digitala färdigheter som förbättrar chanserna på arbetsmarknaden, öppnar dörrar till ett aktivt samhällsdeltagande och bidrar till en hållbar ekonomisk utveckling.
All Digital Weeks utgår från den statistik som årligen samlas in i Digital Economy and Society Index (DESI). Den visar att många européer fortfarande saknar grundläggande digitala färdigheter:
All Digital Weeks vill därför visa på behovet av att ge alla europeiska medborgare de digitala verktyg och kunskaper som krävs i samhället – för arbete, för studier och för vardagsliv. När fler människor kan dra nytta av digitaliseringen stärks också demokratin.
Varje år arrangeras All Digital Weeks på bibliotek, digitala kompetenscenter, skolor, medborgarkontor och mötesplatser i mer än 20 länder. Över 50 000 personer deltar årligen i aktiviteter som inspirerar, lär ut och visar hur digital teknik kan göra skillnad i vardagen.
Kampanjen samordnas av All Digital Network och är medfinansierad av Europeiska kommissionen. Ambitionen är att alla medborgare – oavsett ålder, bakgrund eller livssituation – ska ges chansen att utveckla digitala färdigheter, från det mest grundläggande till mer avancerad kunskap.
I Sverige sker samordningen genom Digidel, där lokala aktörer kan registrera sina aktiviteter under kampanjveckorna. För bibliotek, DigidelCenter, mötesplatser och medborgarkontor blir All Digital Weeks ett tillfälle att synliggöra det viktiga arbete som bedrivs året runt.
Genom Digidel går det att registrera enskilda aktiviteter under ADW och veckorna ger många bibliotek, DigidelCenters, mötesplatser, medborgarkontor och liknande möjlighet att lyfta sin dagliga verksamhet. De flesta som medverkat under All Digital Weeks 2025 har arbetat med teman inom medie- och informationskunnighet (MIK) och digital kompetens.
Här är några exempel på aktiviteter listade under kampanjens huvudteman:
Kampanjen återkommer våren 2026. Då väntar nya aktiviteter, nya möten och nya möjligheter att utforska hur digitala färdigheter kan stärka både individen och samhället.
Varmt välkommen att vara med!