3. Digital hembygdsbok och kommunens e-tjänster

I Ödeshög hade en möjlighet under Get Online Week att vara med på invigningen och visning av Ödeshögs hembygdsbok Det hölls även handledning och visning av bibliotekets hemsida, hur en använder lånar böcker mm.

För högstadieelever var det planerat att en MIK-workshop med fokus på källkritik och sociala medier skulle hållas. Tyvärr utgick den men glädjande är att den kommer att hållas vid ett senare tillfälle. En workshop med fokus på de äldre med fokus på olika e-tjänster för äldre hölls också. En e-mässa med fokus på e-tjänster från Vårdguiden 1177, Vardagsteknik och Swedbank arrangerades också under veckan.

Umeå Kommun informerar om kommunens e-tjänster i köpcentret Utopia under GOW17

Umeå Kommun informerar om kommunens e-tjänster i köpcentret Utopia under GOW17

Umeå kommun nådde sina invånare via marknadsföring i sina sociala medier, affischering i miljöer för seniorer, i en lokaltidning och i lokalradion. Taktiken var att under veckan även flytta ut verksamhet från biblioteken där det hållits GOW-aktiviteter föregående år till Citygallerian Utopia och i två andra stadsdelars centrum för att nå en bredare målgrupp. Där fick de som ville lära sig allt de behövde om hur mobilt BankID och nedladdning av appar fungerar. Dessutom visades kommunens olika digitala tjänster inom områdena bibliotek, Fritid och Kommunal för- och grundskola. Vid samtliga tillfällen fanns också bankrepresentanter som samarbetspartners. Dessa informerade om bankernas e-tjänster. En av lokaltidningarna fanns också på plats vid ett av tillfällena och hjälpte personer att komma i gång att använda tidningens e-tjänster.